Jedná se o čínské automobily, jaká je jejich kvalita a spolehlivost?
DONFENG MOTORS je druhý největší výrobce automobilů v Číně s více než 50letou tradicí v automobilovém segmentu a roční produkcí více jak 3,5 milionu automobilů. Nabízí různé modely osobních automobilů, SUV, malých nákladních vozidel, nákladních automobilů a autobusů se spalovacím nebo elektrickým pohonem. Je jedním z lídrů v segmentu ekologických vozidel. Díky přísné homologaci v rámci EU se můžete spolehnout, že dosahují špičkových kvalit včetně bezpečnosti.
DONFENG není neznámou značkou
V Asii má velkou tradici, a to i díky společným firmám s NISSAN a INFINITI. Společný podnik Dongfeng NISSAN vznikl v roce 2011 a další společný podnik Dongfeng INFINITI vznikl v roce 2014. Kvalita vozů tedy odpovídá evropským standardům. Nissan i Infiniti se prodávají po celém světě, tzn. i v Evropě. Současně Dongfeng automobilka uzavřela společný podnik Dongfeng Honda, Dongfeng Citroen a Dongfeng Peugeot.
Jaké jsou dodací lhůty?
BIDLI auto má mnoho vozů v Česku skladem. Vzhledem k tomu, že je dodáváme v maximální možné výbavě pro daný model, stačí vám pouze vybrat barvu laku - všechny barvy jsou metalické - a případně barvu čalounění. Proto je velmi pravděpodobné, že vámi vybraný vůz máme skladem, tedy ihned k dodání. U ostatních vozů jsou dodací lhůty tři až čtyři měsíce, což je na českém trhu absolutní výjimkou.
Proč jsou tak levné?
Je to díky tomu, že většina světových automobilek nakupují jednotlivé komponenty vozů v Číně. Tím se výroba zásadně prodražuje a prodlužuje. Díky obrovskému čínskému trhu, který je násobně větší než evropský a americký dohromady, se vyrábějí v obrovských sériích.
Je pro mne elektromobil smysluplný?
Pro každého, kdo má možnost přes noc elektromobil dobíjet z klasické zásuvky - majitelé rodinných domů, či stání v garážích - je elektromobil vhodný. Nabití elektromobilu z takové zásuvky trvá cca 6 - 12 hodin. Pokud to elektroinstalace umožní, máme v nabídce celou škálu auto nabíječek, které nabíjení zásadním způsobem urychlí. Samozřejmě je ideální spojení s fotovoltaickou elektrárnou. Fotovoltaické elektrárny nabízí naše divize BIDLI technologie, a.s.
V rámci našich služeb BIDLI energie vám můžeme nabídnout i vhodný tarif.
Kolik mne stojí provoz elektromobilu?
Vůz DONFENG SERES 3 má "spotřebu" 18 kWh na 100 km. Tedy, pokud máte nízký tarif, tak jedna kWh stojí kolem 2,50 - 3 Kč. To je ekvivalent spotřeby 1,3 l na 100 km u benzínového vozu.
Navíc mají elektromobily dle dlouhodobých statistik až dvakrát nižší provozní náklady - např. kapaliny, svíčky, filtry, brzdové destičky (z velké části se brzdí rekuperací), atp. se u elektromobilu vůbec neřeší.
Jak mohu elektromobily nabíjet?
Nejčastějším argumentem odpůrců elektromobility je malý počet míst, kde lze elektrické vozy nabíjet. Pravda je taková, že výstavba infrastruktury nabíjecích stanic sice nepokračuje tak rychle, jak by bylo potřeba a jak by si příznivci elektromobility přáli, není to nicméně důvod k panice. Na území České republiky se v současnosti nachází 400 nabíjecích stanic a neustále vyrůstají další.
Kromě toho lze k nabíjení e-auta využít v podstatě jakéhokoliv typu zásuvky nebo odběrného místa, kterých je v našich končinách evidováno přes pět a půl milionu. S normální přípojkou sice úplné dobití trvá déle (cca 6 - 12 hodin z běžné domácí zásuvky o parametrech 230 V, 16 A a 3,7 kW, pochopitelně záleží i na kapacitě baterie), ale pokud připadá v úvahu nabíjení přes noc, na každodenní fungování elektromobilu to hravě postačí.
Velké energetické společnosti plánují současný počet dobíjecích stanic do pěti let víc než ztrojnásobit, z toho chce stát subvencemi podpořit nejméně 500 zařízení. ČEZ má v plánu do konce roku dosáhnout na 200 vlastních nabíječek. Podobně aktivní je i E.ON, který plánuje tutéž metu 200 stanic dohnat do tří let. Většina z nich má být navíc rychlodobíjecích. Ty by měly být situovány převážně na páteřních komunikacích, přičemž standardní stanice budou stát například u nákupních center.
Jak mne omezuje "nedostatečný" dojezd elektromobilů?
Přijde vám dojezd 350 kilometrů u elektrovozu DONGFENG SERES 3 jako nedostatečný? Poslední statisticky přitom uvádějí, že málokterý člověk najezdí víc jak 100 kilometrů za den.
Tuto potřebu zcela pokryje nabíjení přes noc z klasické zásuvky nebo pomocí některé z našich nabíječek. Pro plánování delších cest slouží mnohé aplikace, kde najdete všechny veřejné dobíjecí stanice a v reálném čase i jejich výtěžnost.
Za jak dlouho se elektromobil na veřejné nabíječce nabije?
Tak na úrovni načerpání plné nádrže konvenčním palivem za dvě tři minutky, pokud u pokladny není fronta, pochopitelně nejsme. Připočteme-li ostatní přidružené činnosti, které zastávku u pumpy většinou provázejí, jako je vypití kávy, návštěva toalet a podobně, čas už se začíná stírat. S tím rozdílem, že zatímco od čerpání benzínu si odskočit nemůžete, pokud na pumpě není obslužný personál, od nabíjení elektromobilu to jde bez problému.
Vůz DONFENG SERES 3 při nabíjení 50 kW nabijete na 80 % procent kapacity do půl hodiny. V případě zatím ojedinělých ultra rychlých nabíjecích stanic je to ještě méně. A automobilky dál pracují na tom, aby se proces ještě výrazně zrychlil. Vzpomínáte si, jak to bylo dřív s bateriemi ve vašem mobilu? Že jste ji nabili za několik hodin, ideálně přes noc? A dnes? Stačí hodina a je hotovo!
Jsou elektromobily drahé?
Vůz DONFENG SERES 3 má nejlepší poměr cena/výkon na českém trhu. Navíc očekáváme, že na elektromobily budou v roce 2022 i finanční dotace, daňové úlevy nebo oproštění nákupu od DPH, jako je tomu v některých evropských zemích.
Další věcí jsou samozřejmě provozní náklady, které se však v případě elektromobilů pohybují oproti vozům se spalovacími motory kolem poloviny, navíc mají výrazně nižší náklady na servis. Pokud si to promítneme do celkového vyúčtování, je najednou výsledek o pořádný kus veselejší.
Baterie ztrácí kapacitu a mají nízkou životnost
Obecně se automobilky nijak netají tím, že v současné době je plánovaná životnost automobilů patnáct let. Odhlédněme od neutichající debaty na téma průměrného stáří automobilů v ČR a věnujme se bateriím elektromobilů. My garantujeme udržení 80 % kapacity baterie po dobu minimálně osmi let nebo do najetí 160 000 kilometrů. Skutečnost bývá často lepší. Důkazem mohou být klidně i stařičké taxikářské Toyoty Prius, které dodnes jezdí s původní baterií a na tachometru mají klidně půl milionu kilometrů.
Klíčem je péče o baterii, založená na nepřetěžování limitů. My doporučujeme nevybíjet baterii na dřeň a nenabíjet ji do plné kapacity, ale zastavit se v rozmezí 80 - 90 %.
Mohu elektromobil nabíjet i v dešti?
Ano, svůj elektromobil můžete bez obav nabíjet i v dešti. Nehrozí vám ani zásah elektrickým proudem, ani poškození vozu. Jak vůz, tak samotná nabíječka mají pro tyto případy hned několik úrovní ochrany. Kabelem například proud neprochází až do chvíle, dokud není bezpečně zasunutý v zásuvce a vůz i nabíječka se nepřesvědčí, že je vše v pořádku.
A naopak, při vytahování kabelu přestává elektřina proudit ještě před tím, než je odhalena zásuvka. Stejně tak je zcela bezpečné navštěvovat s elektromobilem všechny druhy myček. A pokud jde o vaší další otázku - ne, když spadne elektromobil do rybníku nebo bazénu, - lidem ani rybám v něm se také nic nestane.
Nejsou elektromobily nebezpečné při nehodě?
Stejně jako konvenční automobily, i elektromobil DONFENG SERES 3 prošel standardními crash testy. Díky tomu je i homologován v rámci EU. Baterie při nehodě nehrozí výbuchem, elektromobily se navíc obejdou bez spojky i bez oleje v převodovce či motoru, což bývají při havárii příčiny vzniku požárů. Celkově mají mnohem méně součástí, čímž se dále snižuje pravděpodobnost poruchy.
Ve voze SERES 3 je použit typ baterie LiFePO4. Jedná se o typ baterie, který nehoří. Baterie jsou zcela izolovány od zbytku vozu a v případě nehody je celý systém odpojen, navíc mívá i speciální chlazení. Pokud přeci jen dojde ke vznícení vozu, používá se obyčejná voda, stříká se z větší vzdálenosti a hašeni trvá déle.
Jak se elektromobil řídí a jaké má jízdní vlastnosti?
Ovládání se nijak neliší od běžného vozu s automatickou převodovkou. I v elektromobilu najdete pedál plynu, brzdy a volič převodovky s režimy P, R, N a D. Vůz s čistě elektrickým pohonem však na povely řidiče reaguje specifickým způsobem. Posádku neruší hluk ani vibrace motoru a po stlačení plynového pedálu následuje dokonale plynulé intenzivní zrychlení bez sebemenšího cukání a přerušení toku výkonu, které u konvenčních vozů způsobuje řazení. Elektromobil také díky rekuperaci energie daleko více brzdí motorem a šetří brzdy. Úroveň rekuperace, a tedy i brzdné síly motoru lze obvykle za jízdy jednoduše měnit. Elektromobily bývaly známé vysokou hmotností, s technologickým pokrokem ve výrobě baterií to však přestává být pravda. Baterie ve vozu DONFENG SERES 3 jsou nejen lehčí, ale umožňují zástavbu co nejníže a současně co nejblíže geometrickému středu auta. To má blahodárný vliv na vyvážení vozu a výbornou ovladatelnost zejména ve městě.
Nezabírají baterie ve vozu moc místa?
Právě naopak, prostornost a variabilita interiéru patří k největším výhodám elektromobilů. Je pravdou, že pro zajištění dostatečného dojezdu je potřeba velké množství baterií, ty však bývají umístěny v podlaze vozu. Díky tomu nejen nepřekážejí, ale současně vozu zajišťují nízké těžiště a velmi dobré jízdní vlastnosti. Samotný elektrický pohon je pak prostorově mnohem úspornější než konvenční řešení.
Pasažéři mají navíc k dispozici velký otevřený prostor, kde zcela chybí středový tunel a o prostor vpředu se nemusí přetahovat s motorem.
Mají elektromobily nulové emise?
Elektromobily jsou považovány za vozidla s lokálně nulovými emisemi, což vyplývá ze způsobu fungování jejich pohonu. Navíc jsou také trvale udržitelnější v rámci celého životního cyklu vozidla. Elektromobily mají o 17 až 30 % nižší emise v porovnání s vozidly poháněnými motory na naftu nebo benzin. A pokud jsou akumulátory nabíjeny elektrickou energií, vyráběnou trvale udržitelným způsobem, například větrnými nebo solárními elektrárnami, jsou emise elektromobilů za celý životní cyklus produktu o téměř 90 % nižší než u konvenčního automobilu.