Poslanecká sněmovna minulý týden definitivně schválila novelu energetického zákona, známou jako Lex OZE III, která nyní míří do Senátu. Tato legislativa má za cíl podpořit rozvoj obnovitelných zdrojů energie, posílit stabilitu elektrizační soustavy díky bateriovým úložištím a nabídnout spotřebitelům větší ochranu, například prostřednictvím nezávislého srovnávače cen energií. Novela by zároveň měla usnadnit transformaci energetiky v České republice v návaznosti na postupné uzavírání uhelných elektráren. Přestože přináší významné změny, odborníci upozorňují na potřebu dlouhodobé podpory obnovitelných zdrojů, která je klíčová pro energetickou soběstačnost i stabilitu cen energií.


Minulý týden ve třetím čtení nakonec definitivně prošla poslaneckou sněmovnou delší dobu odkládaná novela energetického zákona, tzv. Lex OZE III. Tu tak čeští poslanci poslali dál do senátu. Tato novela energetického zákona by měla mít za úkol usnadnění transformace tuzemské energetiky a citelnějšího posílení zelené energetiky, a tedy obnovitelných zdrojů energií (OZE). Zároveň by tato novela měla ochránit také i více spotřebitele, ale rovněž i dodavatele energií. Další velkou výhodou je, že tato novela umožňuje bateriovým úložištím oficiálnímu provozu pro stabilizaci výkyvů v elektrizační soustavě a uzákoní ukládání energie do bateriových úložišť, které nejsou připojeny ke zdroji. Již v tomto roce se rozmach instalací solárních elektráren zejména na střechy rodinných domů, ale i bytových domů oproti předchozím několika posledním letům výrazněji pozastavil. Dosavadní boom instalací na střechy rodinných domů, tak viditelněji zastínila masivněji propagovaná podpora s poměrně zajímavými dotačními programy pro firmy. Výstavby FVE na střechy společností podnikajících na našem území od začátku letošního roku překvapily svým tempem růstu instalací a poprvé markantněji překonaly instalace fotovoltaických elektráren poptávaných samotnými domácnostmi. Už před několika měsíci přišla v platnost předchozí novela energetického zákona, a to Lex OZE II. Ta totiž od 1. července zavedla možnost sdílení energií, respektive elektřiny na území našeho státu v rámci komunitní energetiky a o měsíc později i náležitosti k definitivnímu spuštění sdílení energií tolik potřebné. O čemž jsme vás před časem informovali v tomto článku. Nutno podotknout, že Lex OZE II se ale v praxi teprve uplatňuje a očividně se bude masivněji využívat nejspíš až v následujících delších měsících či i letech. Teprve až následně se začne napříč ČR tato možnost významněji rozšiřovat a energetická společenství a jejich potenciální odběratelé se tak začnou v rámci této novely více realizovat.

shutterstock-2349502473

Pokud bychom se opět přesunuli k aktuálně hojně řešené novele zákona Lex OZE III, zdá se, že tato již dlouho připravovaná úprava zákona byla ohledně svého rychlejšího a jednoduššího projití parlamentem jaksi pozdržena kvůli návrhu ohledně možného seškrtání státní podpory pro obnovitelné zdroje v ČR. V tuto chvíli už ale této novele energetického zákona tedy nebrání nic v cestě a po velmi pravděpodobném schválení senátem by následně měla být do konce roku podepsána prezidentem republiky. Byť samotná novela Lex OZE III přináší mnoho pozitivních změn, tak zároveň dle některých nezávislých pozorovatelů vyvolává i mírné obavy ohledně toho, že by nemusela do důsledku plnit právě svůj hlavní úkol. To doposavad jasnou premisu ohledně výraznějšího usnadnění rozvoje obnovitelných zdrojů a jejich stále masivní plošné podpory v naší zemi. Tuto podporu totiž bude potřeba, kor v dohledných letech před definitivním uzavíráním posledních uhelných elektráren již v průběhu první poloviny třicátých let, dostatečně udržovat či dokonce i ještě více posilovat. Zároveň novela Lex OZE II mění zpětně podmínky provozování stávajících starších solárních elektráren. Novelizace energetického zákona by od začátku příštího roku tedy přinese zejména zmíněnou lepší akumulaci, ale i agregaci a v neposlední řadě i flexibilitu. Všechny tyto prvky by pak v praxi měly přinést větší decentralizaci, ale i už dnes velmi potřebnou modernizaci a následně i výraznější posílení tuzemské energetiky. Nespornou velkou výhodou této novelizace energetického zákona však je umožnění provozu zmíněných bateriových úložišť pro stabilizaci výkyvů v elektrizační soustavě, jelikož pro tu v posledních letech v důsledku výrazně vyššího počtu obnovitelných zdrojů energie bylo stále těžší najít udržitelnou rovnováhu mezi výrobou a spotřebou elektřiny. Tato změna tudíž nastane po delších letech od zpracování prvního návrhu tohoto zákona. Současně novela Lex OZE III posílí i ochranu účastníků sdílení v rámci komunitní energetiky související s novelou Lex OZE II. Zároveň by tato novela měla českým zákazníkům rovněž připravit nezávislý srovnávač cen elektřiny, ale i další opatření na jejich ochranu před nespolehlivými dodavateli. Připravovaný srovnávač cen energií totiž zákazníkům umožní porovnávat jednotlivé nabídky dodávek elektřiny a plynu. Řízení produkce, ale i dodávek energií pak ve výsledku bude celkově náročné jak na finance, tak i na modernější informační technologie. To především z důvodu, že bude výrazně více zapotřebí řídit efektivněji a důsledněji toky elektrické energie v elektrizační síti. Plánování každého promyšleného kroku k efektivní transformaci české energetiky je tak právě v dohledné a relativně krátké době nesmírně důležité. A to jak pro naši energetickou nezávislost, tak i pro případnou větší stabilitu cen energií nejen v naší zemi.

Autor

Špirit Petr
Investice
Analytik

Používáme cookies!

Tyto stránky používají a ukládají soubory cookies. Některé jsou nezbytné pro jejich správné fungování (tzv. technické cookies). Dále tyto stránky využívají marketingové a analytické cookies pro zkvalitnění našich služeb a přizpůsobení zobrazovaného obsahu. Pro jejich využití je nutný Váš souhlas. Více informací o cookies.