V době, kdy jsem se začala o Home Staging zajímat, jsem zjistila, jak málo informací může laik o tomto oboru sehnat. Překvapivě nejen u nás, ale dokonce i v západních zemích, o kterých se říká, že jsou kolébkou tohoto oboru.
Dost lidí, přestože o něm mají jisté povědomí, považuje Home Staging za jakousi odnož bytového designu nebo disciplínu, která má z účastníků prodeje nemovitostí získat část z jejich zisku.
Proto si myslím, že největší výzvou homestagera je stále bojovat s předsudky, vyvracet mýty a bořit bariéry vystavěné z nedostatku zkušenosti.
Připravila jsem pro vás několik pseudostagingových klišé (uf, to je slovo), se kterými se stále i po mnohaleté praxi setkávám.
Je sice pravda, že pokud je nemovitost správně ohodnocená nebo dokonce podhodnocená, je celkem pravděpodobné, že se za požadovanou cenu prodá. Chytrý prodejce či makléř však dobře ví, že pokud je prezentace nemovitosti atraktivní, prodá se nejen výrazně rychleji, ale mnohdy i za vyšší než očekávanou cenu.
Toto tvrzení mě vždycky baví. Mě se třeba líbí domov mých rodičů. Miluji zařízení domu své kamarádky. Přesto bych si netroufla poskytnout snímky jejich domova, tak jak je, k prezentaci. Nedělejte si iluze, že to, co se líbí vám a vašim příbuzným, bude se líbit většině zájemců. Navíc naši příbuzní a přátelé k nám také nejsou vždycky stoprocentně upřímní. Ruku na srdce, vy k nim ano?
Ano, to jistě ne, ale pěkné snímky pomůžou rozhodnutí navštívit nemovitost osobně. A první dojem, je ten nejdůležitější.
Pokud zákazník získá k dané značce, produktu, firmě emoční vztah, vykládá si všechny její informace spíše pozitivně. A naopak - podvědomě snižuje hodnotu konkurenčních nabídek. Tak funguje marketing.
Jasně, pořádně uklidit, vyházet staré věci, objednat firmu na čištění koberců, zlikvidovat sbírku modelů letadel, na kterou se už deset let jenom práší, to zvládnete. Ale jste si jistí, že jste na nic nezapomněli? Víte, jaký je rozdíl mezi uklízením a vyklizením? Home Staging navíc není jen úklid! Které z dekorací vystavíte, a kam, a které by bylo vhodné naopak někam schovat?
Jsou jasné důvody, proč je Home Staging samostatný obor. Stačí chirurgovi k úspěšné operaci jen pár nástrojů a písemný návod? Profesionální Home Staging není jen „technika“, několika daných pravidel o poměrech stran a barevných zákonitostech. Je to i umění, vášeň a nakonec i know-how, jak z minima vytěžit maximum, jak vyzdvihnout přednosti, potlačit nedostatky a získat tak nejvyšší možnou nabídku v nejkratší možné době. Homestager je k tomu vycvičený, má zkušenost a také odstup, který je potřeba. Věděli jste, že po prvním roce bydlení v domácnosti, ztrácíte objektivitu ve smyslu toho, co je pro návštěvníka podstatné, co se mu zdá osobní a co mu na první pohled může vadit?
Jak dlouho? Měsíc, tři, půl roku? A co potom? Jak přesvědčíte potencionální zájemce, kteří už nabídku vytěsnili ze svého zájmu, aby se vrátili a podívali se ještě jednou na tu vylepšenou? Kolik do té doby bude potřeba utratit za provoz, splátky, telefonáty, inzeráty, atd.? Kolik času a energie chcete „zkusit“ nejdříve vynaložit?
Statistiky mluví jasně: Během prvních 4 týdnů prodeje, je vysoká pravděpodobnost, že se cena dokonce ještě o něco zvýší. Od 4. do 12. týdne už počítejte s požadavkem na slevu 5 %. 13 až 24 týdnů na trhu představuje pokles ceny o 6,4 % průměrně. Po 24. týdnu se už nemovitosti prodávají o 10% levněji.
Pravda je však taková, že Home Staging může být i jen krátká návštěva odborníka, která majiteli poskytne jednoduchý návod a seznam toho, co si může a jistě i zvládne za minimální náklady udělat, obstarat sám.
Ač krásný a promyšlený, Home Staging neprodá nemovitost v neatraktivní lokalitě, která bude ohodnocena jako jiná srovnatelná uprostřed zeleně a v dosahu centra. K tomu není třeba nic dodávat, snad jen zopakovat, že realistická cena nemovitosti je prvním a zásadním předpokladem úspěšného Home Stagingu.
Pokud majitel v nemovitosti bydlí, jde o fantastickou výzvu. Nejen, že začne vidět svůj domov ze zcela jiného úhlu, což se může velice vyplatit při zařizování nového domova, ale do jisté míry se i odosobní a prožívá pak odchod z důvěrně známého prostředí lépe. Prostory, které již obsahují alespoň částečně nábytek, mají výhodu v tom, že stačí jen velice málo doplnit nebo ubrat.
A také na to budou chtít tučnou slevu. Pokud jde o zastaralé, příliš extravagantní, špinavé, výrazně poškozené prvky, tak naprosto jistě. Počítejte s tím, že předpokládanou cenu rekonstrukce ještě tak zdvoj nebo ztrojnásobí. Navíc se nad prodejem začíná vznášet oblak nemovitosti „s nevýhodou“. Většina lidí se raději nastěhuje do hotového a věřte, že jim není líto za to i zaplatit.
Mnohdy přitom stačí málo, aby prostor působil hezky, čistě a upraveně. A to by měl zkušený homestager umět – vysvětlit a poradit, které úpravy se vyplatí a které už jsou za hranou zisku z prodeje.
Určitě byste teď zvládli vymyslet desítky dalších mýtů nebo argumentů, proč se do Home Stagingu nemá cenu pouštět. Ale já vám něco povím. Každý obchod je vždycky jenom tak úspěšný, jak chytrý a šikovný je obchodník, který ho dělá. To, že je Home Staging dneska už běžnou službou nabízenou v rámci prodeje nemovitostí, ví už většina odborníků, kteří chtějí prodat nemovitost.
A pokud jste dočetli až sem, jistě vám začíná být jasné, co se snažím sdělit. Home Staging není jen trendy slovo v makléřské hantýrce, ale skvělý nástroj, jak udělat z průměrného obchodu něco nadstandardního a výsledek bude prostě ukázkový.