Pojištění není rutina, ale klíčový proces. Mnozí uzavírají pojistku rychle a bez přípravy – a pak se diví, proč jim v případě škody chybí krytí. Správné pojištění vyžaduje důkladné získání informací, pečlivou přípravu na schůzku s poradcem a průběžnou péči o smlouvu. Pojďme si ukázat, jakými kroky projít, abyste měli jistotu, že vaše pojištění opravdu funguje.


Pojištění nepatří mezi služby a produkty, které jsou obvykle s radostí uzavírány. Často je pojištění považováno za nutné zlo, kterému je nutné věnovat minimum času a pozornosti. Z tohoto přístupu pak mohou plynout následující chyby a jejich negativní následky.

Pokud zvolíte špatný přístup, vystavujete se riziku, že budete platit pojištění, které vám následně v případě škody nepomůže. Nezískáte požadované finanční prostředky, abyste mohli redukovat následky škod, neopravíte si poškozenou nemovitost, nekoupíte si nové auto ve stejné cenové hladině jako to staré, v případě nemoci nedostanete požadovanou částku a v případě invalidity si nezajistíte současný standard. A to už přece stojí za to přemýšlet.

Poji-t-n-fotografie-5816283

Na co bychom si měli dát pozor? Pojďme si projít jednotlivé kroky vedoucí k úspěšnému uzavření pojištění.

První fází je především získávání úvodních informací o pojistném produktu jako takovém a možností, kde ho sjednat. Prvotním zdrojem informací bývá internet, někdo z rodiny či blízkého okolí s předchozími zkušenostmi. Není chybou využít tyto zdroje. Chybou bývá nesprávné vyhodnocení získaných informací, snaha zvolit nejjednodušší variantu s cílem ušetřit především čas a nedostatečná příprava před další fází, kterou je samotné jednání s pojišťovacím poradcem.

Rozsah přípravy před schůzkou závisí na tom, zda na ni jdete s představou konkrétního pojistného produktu (např. chcete pojistit automobil, který jste koupili) nebo jdete na úvodní informativní schůzku s cílem poznat poradce a probrat s ním možné pojistné zájmy. Pokud jdete na schůzku s požadavkem na konkrétní pojistný produkt (například pojištění vozu), doporučuji připravit si maximum informací (například technický průkaz vozu, vyfotit si stav tachometru, vědět cenu vozu).

Jednání s pojišťovacím poradcem může probíhat v konkrétní pojišťovně nebo je možné využít služeb poradců, kteří spolupracují s více pojišťovnami. Profesionální poradce by měl představit sebe i společnost, pod kterou je legislativně registrovaný jako poradce. Měli byste se dozvědět, s jakými pojišťovnami poradce spolupracuje a jakým způsobem bude probíhat další jednání. Poradce vám musí předat tzv. informační list, kde jsou informace uvedeny.

Správně nastavené pojištění vyžaduje dostatek informací. Je třeba správně identifikovat vaše požadavky a možnosti. Proto se nebojte otázek poradce. Pokud by vám byla nějaká otázka nepříjemná nebo nebudete chápat, proč se poradce ptá, nebojte se ho zeptat. Rozhodně je chybou podávat zkreslené nebo lživé informace. Ne všechny informace si může poradce ověřit a při tvorbě návrhu řešení bude poradce vycházet z těchto mylných informací. Další chybou v této fázi může být podcenění časových možností schůzky. Doporučuji vyčlenit si na schůzku alespoň hodinu.

Poradce v pojišťovně vám může nabídnout pojistný produkt, neposkytne vám relevantní srovnání více konkurenčních produktů. Může vám nabídnout kvalitní pojistný produkt, ale bez srovnání se nedozvíte, zda má jiná pojišťovna lepší produkt za stejnou cenu nebo stejně dobrý produkt za nižší cenu. Poradce spolupracující s více pojišťovnami vám toto srovnání může zpracovat. Při srovnání více produktů můžete získat více informací pro volbu vhodného pojistného produktu.

Pokud je návrh pojištění nad vaše finanční možnosti, je možné řešit s poradcem možné snížení ceny. Mějte na paměti, že je to vždy na úkor kvality pojištění, tzn. dojde ke snížení hodnoty, na kterou budete pojištěni, nebo se zruší některá připojištění. Úprava rozsahu pojištění na základě požadavku na snížení ceny by vám měla být vždy řádně vysvětlena.

Realizace pojistné smlouvy by neměla probíhat pod tlakem. Nebojte se si nejasné informace ověřit. Na druhou stranu realizaci pojistné smlouvy zbytečně neodkládejte. Uzavřením pojistné smlouvy vše nekončí. Důležitým a často podceňovaným aspektem je pravidelná aktualizace smlouvy. Buďte se svým poradcem v kontaktu a domluvte se na pravidelnosti servisních schůzek. Zároveň se nebojte na svého poradce obrátit kdykoliv s dotazy nebo s žádostí o realizaci změn, které se udály ve vašem životě.

Pojištění nemůže zabránit, aby se vám něco stalo. Pojištění může zmírnit finanční následky negativních situací. Pokud je správně nastavené, bude vám velmi dobře sloužit.

Autor

Sybol David
Finance
Specialista produktové podpory a controllingu

Používáme cookies!

Tyto stránky používají a ukládají soubory cookies. Některé jsou nezbytné pro jejich správné fungování (tzv. technické cookies). Dále tyto stránky využívají marketingové a analytické cookies pro zkvalitnění našich služeb a přizpůsobení zobrazovaného obsahu. Pro jejich využití je nutný Váš souhlas. Více informací o cookies.