Home staging je obor bytového designu zaměřující se na estetickou úpravu nemovitosti před uvedením na realitní trh. Kromě toho, že pomůže snazšímu a rychlejšímu prodeji bytu či domu, dokáže zvednout i jeho cenu, a to dokonce až o statisíce. Zájem o tuto službu proto výrazně rok od roku roste.
Prodáváte-li byt, ale zájemci o koupi se zrovna nehrnou, pravděpodobně půjdete brzy s cenou dolů a ochudíte se tak o zisk. Přitom by Vám značně pomohl profesionální realitní marketing, do kterého mimo jiné spadá právě i home staging. Díky home stagingu se navýší počet prohlídek až o 48 % oproti stejným bytům v dané lokaci, ale bez úprav. Větší množství prohlídek umožnuje vybírat si zájemce s nejvyšší nabídkou a získat tak peníze navíc. Průměrně se třeba cena panelákového bytu po vylepšení home stagingem zvedne o 320 tisíc. Rekordem společnosti Bidli design se v loňském roce stal prodej rodinného domu, kde se cena zvýšila dokonce o 700 000 Kč.
Interiérový designér upravuje nemovitost na bydlení dle vkusu majitele. Zatímco realitní designér čili stager upravuje nemovitost tak, aby zaujala co nejširší veřejnost. Častým mylným názorem majitelů bývá, že nemá smysl před prodejem jakkoliv nemovitost upravovat, protože kupec si ji stejně pak zrekonstruuje sám... Avšak je veřejně známo, že pokud jsou opraveny kosmetické vady (např. malování, pokládka podlahy apod.) a nemovitost je vybavená hezkým nábytkem a doplňky, prodá se rychleji a za více.
A přesně to je náplní práce realitního designéra. Vytvořit z přeplácaného prostoru, který působí stísněně, útulný a čistý interiér, kde se zájemce bude cítit jako doma (nikoliv jako na návštěvě u někoho cizího). Proto je žádoucí z bytu odstranit i předměty denní potřeby a osobní věci majitele (např. rámečky s rodinnými fotografiemi).
Zkušení realitní makléři s realitními designéry spolupracují a často je homestaging už započítán do jejich provize z prodeje. Klient tak neplatí vůbec nic navíc.
Existují však dva typy stagingu. Zatímco u home stagingu je nemovitost stejná jak na fotkách, tak i prohlídkách (nábytek a dekorace jsou po tuto dobu zapůjčeny), navíc jsou v něm zahrnuty také přípravné řemeslné práce. Zato foto stagingu se využívá tehdy, pokud má nemovitost ladící, světlý a prostorný interiér. Pracuje se se stávajícím vybavením majitele, do nějž se včlení zapůjčené doplňky z inventáře společnosti.
Po úspěšném foto nebo home stagingu je nemovitost připravena pro inzerci – pořídí se profesionální fotografie, případně se natočí videoprohlídka. V poslední době se kvůli koronavirové pandemii rozšířil zájem také o virtuální prohlídky, které umožní si prohlédnout vybranou nemovitost z pohodlí domova. Závěrem se pořízené materiály umístí na inzertní servery, lze rovněž vytvořit vlastní webovou stránku.
V České republice se home staging začal používat zhruba v roce 2010. Od té doby jsme v Bidli zrealizovali již tisíce zakázek a kvalitní výsledky práce nás vyšvihly mezi špičku v oboru. Proklientský přístup a komplexnost nabízených služeb přináší klientům vysoký komfort a zároveň šetří čas. Všechny služby týkající se bydlení totiž najdou pod jednou střechou – přes realitní činnosti, finanční poradenství, pojištění, dodávku energií až po designové řešení interiéru.